příspěvkový seriál DLOUHODOBÉ VÝLUKY 2025
#1 LINKA x12 V AUTOBUSOVÉM POJETÍ
18.5.2025
Začíná náš příspěvkový seriál, ve kterém se budeme bavit o dlouhodobých výlukách, které dnes začali. Jedná se tedy o Kounicovu, Zábrdovickou a Zimní.
Aktuálně vám přivedeme hned několik dílů z Kounicovy, tak jdeme na to:Od dnešního rána až po 16:00 se upravovala konečná zastávka výlukové linky x12 Klusáčkova. Zde byla instalována výhybna "kaliforňan", upravovalo se zde trolejové vedení a bylo zde rozeseto značení na dočasnou zastávku. Kvůli tomu jsme na lince x12 mohli dnes vidět pouze autobusy. Linku hostily autobusy kloubové, tedy Iveco a Solaris, a jezdily pouze do dočasné zastávky Jana Babáka, kde se otáčely přes tamní "trojúhelník". Na Klusáčkovu tím pádem vůbec nezajížděly. Po celý zbytek trasy zajížděly na normální zastávky tramvají, kromě tedy Technologického parku. Autobusová doprava na lince pak byla postupně od 16:00 ukončena a nahrazena tou tramvajovou, na které jsme mohli potkat novou soupravu T3PX a KT8, ale o tom zase až někdy příště.

#2 NOVÝ A DŮLEŽITÝ PŘESTUPNÍ BOD
19.5.2025
Dnešním dílem "Dlouhodobých výluk 2025" se zaměříme na novou zastávku Jana Babáka, která vznikla společně se začátkem výluky v ulici Kounicově. Tato zastávka se stala důležitým přestupním bodem mezi cestou z Technologického Parku do centra. Cestující jsou nuceni na již zmíněné zastávce Jana Babáka vystoupit a přestoupit na spoje do centra, tedy trolejbusy 34,36, protože ze zastávky Klusáčkova se již nikam nedostanou. Trolejbusy 34,36 však mají zastávku o cca 30 metrů dál, tudíž nejde z výstupu z tramvaje x12 vidět, a tak se tady cestující zatím ztrácí. K dispozici jsou na této, ale i na dalších zastávkách, kde probíhá výluka, pracovníci Dopravního podniku města Brna, kteří cestujícím poskytují informace např. o již zmíněných přestupech. Avšak my pevně věříme, že se i zde na tomto přestupním bodě vyznáte a cestu si najdete 😉.
Zastávka je jen dočasná, jak jsme již na začátku příspěvku avizovali. Jestli zde zůstane i po výluce, která končí koncem prázdnin, zatím veřejnosti nebylo řečeno, takže se necháme všichni překvapit.

#3 LINKA X12 V TRAMVAJOVÉM POJETÍ
20.5.2025
Již jsme v našem příspěvkovém seriálu "Dlouhodobé výluky 2025" mluvili o autobusech, které v neděli 18.5. nahrazovaly tramvaj linky x12, protože se upravovala úvrať na zastávce Klusáčkova. Dnes se tedy podíváme na tu stejnou linku, avšak v tramvajovém pojetí.
Linka x12 dělá společně s linkou 10 náhradní dopravu do Králova Pole. Z Klusáčkovy s ní dojedete až na Technologický Park a trvá 9 minut. Bohužel časově nepřekoná výlukovou linku 11, která měla dokonce i 3 minuty, nebo tramvajovou linku X, která měla 2 minuty, takže nejkratší tramvajová linka to není.
Na této lince najdete pouze vozy obousměrné, a tudíž zde také najdete i takovou brněnskou kuriozitku, a to jsou tramvaje T3PX. Jak jsme již psali v sobotu, jsou to dvě tramvaje T3 spojené zády k sobě, přičemž vždy se v daném směru používá jeden vůz. Ten pojme až 100 cestujících, což odpovídá kloubovému autobusu. Důvodem vytvoření těchto souprav bylo nedostatečné množství obousměrných tramvají. Mimo těchto zvláštních tramvají se zde setkáte i s klasickými KT8 nebo začas i s novými 45T.
Další zajímavostí je i konečná zastávka Klusáčkova. Tu si však necháme na příští díl.
Ilustrační foto

#4 Z PŘESTUPNÍHO BODU, OSAMĚLÁ ZASTÁVKA
21.5.2025
Dnešním již čtvrtým dílem našeho příspěvkového seriálu zavítáme na zastávku, která před dlouhodobou výlukou v ulici Kounicově byla důležitým přestupním bodem. Ano, dnes se podíváme na zastávku Klusáčkova.
Zastávka Klusáčkova se nachází na samotném konci městské části Královo Pole a v době před výlukou byla důležitým přestupním bodem. Mohli jste se odsud dostat kamkoliv: do centra, na Kraví horu, do Komína nebo dále na sever do Králova Pole. Střetávaly se zde všechny druhy dopravy a bylo tu celý den rušno.
Dnes je tomu zatím minulostí a budoucností zároveň. Od začátku výluky v ulici Kounicově se tato zastávka stala jen takovým bezvýznamným puntíkem na konci trasy linky x12, poněvadž hlavní přestupní bod je na nové zastávce Jana Babáka, tudíž Klusáčkovu teď cestující používají méně. Zastávka Klusáčkova je totiž poslední zastávka ve směru do centra, která se nachází ještě před vyloučenou částí ulici Kounicovy, tím pádem se zde musela udělat úvraťová konečná, aby se zde mohly vozy otáčet.
Dočasná úvrať se skládá z výhybky zvané "kaliforňan". Ta je pečlivě položena na koleje a tramvaje přes ně mohou jet cca 5-10km/h. Dále zde samozřejmě najdete zastávkové označníky a přehled jízdního řádu.
Jednou ze zajímavostí je i to, že úvrať se nachází až za normálně používanou zastávkou Klusáčkova a tramvaj tuto stálou zastávku neobsluhuje. Obsluhuje totiž její dočasnou podobu cca 100 za stálou zastávkou.
Teď si necháme chvíli od příspěvku z této série pokoj a vrátíme se nejpozději v příští týdnu s dalším 🙃.

#5 DVANÁCTKOU NA PŘEHRADU
25.5.2025
Kvůli výluce na ulici Kounicově DPMB stál za rozhodnutím, kam poslat linku 12 z Komárova. Vybrala se možnost, že linka 12 nahradí linku 3 v "bystrcké větvi", a tak ze zastávky Konečného náměstí vede až na Rakoveckou. Z důvodu nedostatku obousměrných vozů byla totiž linka 3 přetrasována jen do zast .Vozovna Komín. Tím se zkrátila nejel linka, ale i nutnost vypravení více vozidel. Alespoň trochu to pomohlo situaci v dopravím podniku s obousměrnými vozy.
Jízda z Bystrce na Konečného náměstí zabere přibližně 19 minut a dále do Komárova zase 16 minut. Po sečtení nám dává, že linka je vcelku dlouhá 35 minut, což by mohlo být o cca 10 minut více, než linka 12 před výlukou. Ve vypravenosti na linku 12 se nic moc nezměnilo. V pracovní dny zde potkáte kapacitní soupravu VarioLF a tramvaje T6A5, o víkendu zase Škody 13T a opět Tatry T6A5.
Dnešní díl byl trochu kratší, což o výluce na ul.Kounicově už bude i nadále. Chtěli bychom se vás zeptat, jestli se vám příspěvky tohoto "seriálu" líbí a jestli byste je chtěli i nadále. Děkujeme

#6 NEJNOVĚJŠÍ TROLEJBUSOVÁ VÝHYBKA
27.5.2025
I během výluky v ulici Kounicově musela být instalována nová trolejbusová výhybka. Pojďme se na to společně omrknout:
Nacházíme se v brněnském Králově Poli v ulici Chodská u zastávky Šelepova. Kolem jezdí trolejbusy linky 32 a my si všimneme u křižovatky Tábor, Domažlická x Chodská rozdělení trolejí. Nenachází se zde zatím výhybka, jen oddělené troleje, které vedou dále ulicí Tábor. Jedná se totiž o bývalou spojku do Vozovny Komín, a tak nemusela být výhybka potřeba. Až do 18.5.2025 kdy začal výluka v ulici Kounicově.
Výluka si vyžádala odklon linek 34,36 právě přes ulici Tábor dále na zastávku Jana Babáka. Kvůli tomu musela být právě na této křižovatce instalována nová trolejbusová výhybka, protože kdyby tu nebyla, řidiči by museli pokaždé vyběhnout troleje přehodit, za což by potom odměna nebyla moc hezká. Tím myslíme zpoždění. Výhybka není nijak znatelně jiná než ostatní, však je to jen taková zajímavost, tak vás o ní informujeme 😁.
Jestli zde výhybka zůstane i po výluce.... Pravděpodobně ano, protože se v budoucnu bude moci hodit na další výluky.
A věděli jste, že... Všechny díly našeho příspěvkového seriálu #dlouhodobé_výluky dáváme i na náš web ? Pokud si je chcete všechny přečíst, doporučujeme právě web.

#7 NÁHRADA ZA STUDENTSKOU LINKU
3.6.2025
Již v několika minulých dílech naší příspěvkové série jsme naťukli linku 10. Dnes ji naťukneme ještě ale víc.
Linka 10 před výlukou vedla z Novolíšeňské / Stránské skály do Komína na vozovnu. To se ale s výlukou v ulici Kounicově změnilo, poněvadž do Komína a dále do Bystrce byla prodloužena linka 12. Kvůli již zmíněné výluce není přímé spojení mezi centrem a Technologickým parkem, kam dennodenně dojíždějí studenti na VUT.
A tak byla linka 10 prodloužena právě na Technologický park, aby tuto obslužnost zajistila. Zastávku Hlavní nádraží obsluhuje u hotelu Grand, dokonce i některé spoje u hlavního terminálu, a u Moravského náměstí se odděluje a vede přes ulici Lidická, Štefánikova a Palackého třída až na zstávku Tylova, přičemž obsluhuje všechny nácestné zastávky. Ze zastávky Tylova se vydá přes Vozovnu Medlánky, což pro některé může být docela zážitek, na Technologický park, kde obslouží dočasnou zastávku u vrátnice.
Mimochodem podobné vedení linky přes vozovnu jsme měli již v minulosti také. Např. když byla výluka v ulici Lidická, tak právě linka 1 absorbovala stejnou trasu přes vozovnu.
Zajímavé, že ?
